Leren in de praktijk

Begeleiders

Docent

Als docent wil je graag het beste uit je studenten halen. Je vraagt je af waarom dat bij sommige studenten niet lukt, terwijl het er wel bij hen in zit. Het feit dat je briljante student scheikunde steeds opnieuw vastloopt in een practicumopdracht intrigeert je dus in hoge mate. Of je bent op zoek naar een oplossing voor je student+ die bepaalde opdrachten tijdens een werkweek fysiek gezien onmogelijk kan uitvoeren. De uitdaging is hier om denkend vanuit het leerdoel te kijken hoe je de belemmeringen kunt wegnemen of een passend alternatief kunt vinden. Ga daarbij altijd uit van wat de student wél kan. Als je er samen niet uitkomt, bedenk dan dat de studentendecaan deskundig is op dit gebied. Je kunt ook op de website van handicap + studie kijken bij Studietips of de infolijn bellen en vragen om mee te denken.

Studentendecaan

Niet elke (praktijk)docent weet alles van a tot z als het gaat over functiebeperkingen en bijbehorende belemmeringen. Dat hoeft ook niet. Een zekere vorm van basiskennis is vaak al voldoende. Soms is er maar een kleine aanpassing nodig om praktijkproblemen weg te nemen. Wil de docent meer weten, zorg dan dat hij weet dat hij bij jou terecht kan. Of bij je collega die bijvoorbeeld alles van autisme weet. Informatie aanbieden op een goed vindbare, centrale plek binnen de elektronische leeromgeving kan ook. Of wijs hen op het trainingsaanbod van handicap + studie. Er is een module Studeren met een functiebeperking die je kunt laten opnemen in het scholingsaanbod voor docenten. Je kunt daarvoor je opleidingsdirecteur benaderen of kaart het eens aan bij je collega's van Opleiding en Kwaliteitszorg. Dat studeren met een functiebeperking onderdeel uitmaakt van de instellingstoets kwaliteitszorg kan dienen als extra argument!